دفتر امور فرهنگی و دینی شرکت آبفار استان زنجان
قطره قطره آب لحظه لحظه ی زندگی است ، لحظه های زندگی را هدر ندهیم .
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


امام صادق(ع) :
خواب روزه دار عبادت،خاموشی او تسبیح،عمل وی پذیرفته شده و دعای او مستجاب است.

مدیر وبلاگ :خانم بابایی
نویسندگان
نظرسنجی
دوست عزیز وبلاگ امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان را چگونه ارزیابی می کنید ؟






 عنوان مفاله 
امر به معروف و نهی از منكر از بزرگترین واجبات است و سكوت در مقابل بدعت گذاران در دین جائز نیست
نویسنده :حضرت آیت الله العظمی روحانی
منبع :دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی)
متن مقاله :
در هر عصری كه این وظیفه‌ی بزرگ به‌خاطر ضعف نفس، ترس از ضرر متوهّم یا مكروه و یا طمع در زینت‌های دنیای پست ترك شده، فساد دین و دنیا در پی آن ظاهر گردیده، بركت از میان امّت برداشته شده
صدای شیعه: حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (مد ظله العالی) در فصل چهارم جلد نوزدهم كتاب گران‌سنگ فقه الصادق، با استناد به منابع مهم حدیثی و فقه امام صادق علیه السلام، به بحث درباره اهمیت و وجوب شرایط امر به معروف و نهی از منكر در فرهنگ شیعی پرداخته اند. معظم له احكام و آداب شرعی و فقهی این فریضه واجب را به طور مستند تبیین نموده، و دیدگاه‌های عالمان بزرگ شیعه، از آغاز تا عصر حاضر را نیز در تبیین و توضیح این فریضه الهی مورد استفاده قرار داده اند. اكنون و با توجه به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی، ترجمه فارسی مقدمه ایشان براین مبحث در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد
دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی)
*****************
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله على ما أولانا من التفقّه فی الدین، والهدایة إلى الحقّ المبین، و أفضل صلواته على رسوله صاحب الشریعة الخالدة إلى یوم الدین، وعلى آله العلماء بالله الاُمناء على حلاله وحرامه أجمعین»
انسان به لحاظ طبیعت و ماهیّت موجودی اجتماعی است، و در آیات بسیاری از قرآن كریم به این معنا اشاره شده است؛ مانند: (یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا)؛ «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یكدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا كاملاً دانا و آگاه است» (1)؛ و نیز: (و َهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا)؛ «و او خدایی است كه از آب (نطفه) بشر را آفرید و بین آنان خویشی نسب و بستگی ازدواج قرار داد، و خدای تو (بر هر چیز) قادر است» (2). آیات دیگری نیز به این مطلب اشاره دارد
اولین اجتماعی كه انسان در آن حاضر می‌شود، اجتماع خانواده است كه با ازدواج شكل می‌گیرد. پس از آن، انسان هم‌نوع خویش را در راه رفع نیازهایش به خدمت می‌گیرد و این روند تا بدان‌جا ادامه می‌یابد كه خود را به شكل ریاست و حكومت نشان می‌دهد
در برخی آیات قرآن كریم به این مطلب اشاره شده كه مردم در آغاز خلقت، امتی واحد بودند و تفاوتی میان افراد وجود نداشت؛ پس از آن، اختلافات پدیدار گردید و خداوند انبیا را همراه كتاب مبعوث گردانید تا اختلافات مردم را از میان بردارند و آن‌ها را به اجتماعی واحد بازگردانند. از جمله آن آیات این آیه است كه می‌فرماید: (كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بالْحَقِّ لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیه)ِ؛ «مردم یك گروه بودند، خدا رسولان را فرستاد كه (نیكوكاران را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند، و با آنان كتاب به راستی فرستاد تا در موارد نزاع مردم تنها دین خدا به عدالت حكمفرما باشد» (3)
اسلام عزیز اوّلین مبلّغی است كه از مردم خواسته است به اجتماع اطراف خود توجه داشته باشند، و آن‌ها را به سوی زندگی سعادتمندانه و حیات نیكو در سایه‌ی اجتماع فراخوانده است. خداوند متعال می‌فرماید: (وَاعْتَصِمُواْ بحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ)؛ «و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید» (4) تا آن‌جا كه می‌فرماید: (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَى الْخَیرِ وَیأْمُرُونَ بالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)؛ «و باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت كنند و امر به نیكوكاری و نهی از بدكاری كنند، و اینها (كه واسطه هدایت خلق هستند) رستگار خواهند بود» (5)؛ هم‌چنین آیات (إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَكَانُواْ شِیعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیءٍ)؛ «آنان كه دین را پراكنده نمودند و (در آن) فرقه فرقه شدند (چشم از آنها بپوش) چنین كسان به كار تو نیایند» (6)، (وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ)؛ «و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید كه در اثر تفرقه ترسناك و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد» (7)، (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیكُمْ)؛ «به حقیقت مؤمنان همه برادر یكدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید» (8). این آیات و آیات فراوان دیگر، انسان‌ها را به اتّحاد و اتّفاق، كه از مزایای معنوی جوامع انسانی است، فرا می‌خوانند
راز آشكار این اهتمام، آن است كه افعال مردم، در عین حال كه بی‌شمارند، دارای یك ماهیّت هستند و ناگفته پیداست كه گردهم‌آیی این افعال، تأثیر و قدرت آن را افزون خواهد كرد؛ همان‌طور كه جمع شدن آب در یك‌جا به مراتب سودمندتر از زمانی است كه در چندین ظرف و به شكل پراكنده جمع شده باشد. اتّحاد افعال نیز موجب ایجاد هسته‌ی دیگری در جامعه می‌شود كه با توجّه به خصوصیات و توانایی مردم، و نیز عملكرد آنان، نیروی اجتماعی قدرتمندی را به‌وجود می‌آورد كه هنگام بروز تعارض و تضاد، بر توانایی‌های فردی غلبه می‌كند. در چنین جامعه‌ی صالحی، افراد نیز خواه ناخواه فساد نمی‌كنند. عكس این مطلب هم صادق است و در جامعه‌ی فاسد، تربیت اخلاق و غرایز به سرانجام نمی‌رسند؛ و این امر، اساس وجود یك جامعه است
به همین دلیل، عقیده داریم كه اسلام مهم‌ترین احكام و قوانین خود مانند: حجّ، جهاد، نماز و زكات را بر مبنای جامعه وضع نموده و از آن محافظت كرده است؛ و در كنار همه‌ی این فرایض، دعوتِ به خوبی و امر به معروف و نهی از منكر را قرار داده تا هدف جامعه‌ی اسلامی، سعادت حقیقی، تقرّب و منزلت نزد خدای متعال باشد. هم‌چنین، اسلام در كنار مواردی از قبیل اجرای حدود، اجرای قصاص، اخذ دیه و سیاست‌های صحیحِ حكیمانه، صادقانه، مخلصانه و سودمندی كه حكومت اسلامیِ مشروع، نگاهبان آن است، ضمانت اجرای قوانین خود را بر عهده‌ی جامعه نهاده است. از سوی دیگر، چون امر به معروف و نهی از منكر سبب انجام واجبات، اطمینان خاطر مذاهب، برطرف گردیدن مظالم، آبادانیِ زمین، سامان یافتنِ امور، كشاندن جامعه به سوی عزّت و صلاح، چشیدن شیرینی نعمت و ظهور نشانه‌های سعادت است، عقل نیز حُسن آن را درمی‌یابد
به همین دلیل، امر به معروف و نهی از منكر به اجماع مسلمانان شرعاً واجب، بلكه از ضروریات دین، و بلكه از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واجبات است؛ و نیز، روش صالحان، راه انبیا و مرسلین و بلكه از سجایای پروردگار جهانیان است. از این رو، در روایات آمده است
«لا یزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ فَإذا لَم یفعَلوا نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ و َلَم یكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ» (9)
تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمایند و در كارهاى نیك و تقوا به یارى یكدیگر بشتابند، در خیر و سعادت خواهند بود. امّا اگر چنین نكنند، بركت‏ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا كنند كه نه در زمین یاورى دارند، نه در آسمان». چه جای تعجّب است!؟ چراكه این دو، وظیفه‌ای مهمّ هستند و خداوند به خاطر آن پیامبرانی مبعوث كرده است؛ وظیفه‌ای كه هرگونه سستی در اجرای آن در جامعه‌ی اسلامی، اسلام را به سمت اضمحلال و نابودی سوق داده، جهالت، گمراهی و فساد را گسترش خواهد داد و موجب می‌شود مردم از جایی كه احتمال نمی دهند، هلاك شوند
با این حال، در عصر حاضر، اتّفاقی كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از وقوع آن می‌ترسید، رخ داده است. پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود
«كَیفَ بكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؟ فَقِیلَ لَهُ وَ یكُونُ ذَلِكَ یا رَسُولَ اللهِ؟ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ، كَیفَ بكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بالْمُنْكَرِ وَ نَهَیتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ؟ فَقِیلَ لَهُ: یا رَسُولَ اللهِ وَ یكُونُ ذَلِكَ؟ قَالَ: نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَیفَ بكُمْ إِذَا رَأَیتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً؟» (10)
چگونه است حال شما هنگامى كه زنان شما فاسد و جوانان شما فاسق گردند؟ و آن در صورتى است كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنید. عرض كردند: آیا چنین زمانى فرا مى‏رسد؟ حضرت فرمود: آرى، بدتر از این هم مى‏شود و آن این‏ كه: چگونه است حال شما هنگامى كه امر به منكر و نهى از معروف كنید؟ عرض كردند: اى پیامبر! آیا این چنین وضعى فراخواهد رسید؟ فرمود: آرى، بدتر از این هم مى‏گردد. و آن این‌كه: چگونه است حال شما زمانى كه معروف در جامعه منكر و منكر معروف گردد؟». پس، (إنّا لِلّهِ و إنّا إلَیهِ راجِعونَ)

بحثی نیست كه وجوب امر به معروف و نهی از منكر شرایطی دارد؛ لكن این مطلب بر گروهی مشتبه شده است؛ چنان كه برخی شرایط واجب را جزء شرایط وجوب برشمرده، آن‌گاه این شرایط را نیز به میل خود تفسیر كرده‌اند! مثل این كه آن‌ها از آنچه بر ترك این فریضه مترتّب است، غافل‌اند! به ویژه سكوت در مقابل بدعت‌گزاران در دین كه دشمنان حقّ هستند. كسانی كه اگر فرصت یابند احكام خدای متعال را تبدیل می‌كنند وسنّت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را تغییر می‌دهند؛ چنان كه از اسلام تنها نامی و از قرآن تنها رسمی باقی می‌ماند
امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی ایشان فرموده است
«یكُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ یتَّبَعُ فِیهِمْ قَوْمٌ مُرَاءُونَ یتَقَرَّءُونَ وَ یتَنَسَّكُونَ حُدَثَاءُ سُفَهَاءُ لَا یوجِبُونَ أَمْراً بمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْیاً عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا إِذَا أَمِنُوا الضَّرَرَ یطْلُبُونَ لِأَنْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعَاذِیرَ یتَّبِعُونَ زَلَّاتِ الْعُلَمَاءِ وَ فَسَادَ عَمَلِهِمْ یقْبِلُونَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ وَ مَا لَا یكْلِمُهُمْ فِی نَفْسٍ وَ لَا مَالٍ وَ لَوْ أَضَرَّتِ الصَّلَاةُ بِسَائِرِ مَا یعْمَلُونَ بأَمْوَالِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ لَرَفَضُوهَا كَمَا رَفَضُوا أَسْمَى الْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا...» (11)
در آخرالزمان مردمی خواهند بود كه از گروه خاصی پیروی می‌كنند كه ریاكارند و تظاهر می‌كنند كه قاری قرآن و اهل عبادت‌اند. آنان تازه‌كار و ساده لوح‌اند، نه امر به معروفی را بر خود واجب می‌دانند نه نهی از منكری را؛ مگر زمانی كه از ضرر و زیان محفوظ باشند. پیوسته در این راه برای خود عذر و بهانه می‌تراشند. اینان اشتباهات و لغزش‌هایی را كه در رفتار و گفتار عالمان حقیقی رخ داده است، پی می‌گیرند. در انظار مردم به نماز و روزه و اعمالی كه برای مال و جانشان خطری ندارد، روی می‌آورند. اگر زمانی شرایطی پیش آید كه نماز خواندن هم سبب بروز مشكلی برای مال‌ها و بدن‌هایشان شود، نماز را نیز ترك می‌كنند؛ همان گونه كه كامل‌ترین و والاترین فرایض را ترك كردند»
مثل این حدیث از سید جوانان اهل بهشت، امام حسین (علیه السلام) (12) و نیز در نامه امام زین العابدین (علیه السلام) به محمّد بن مسلم زهری وارد شده است. (13)
تجربه نشان داده است در هر عصری كه این وظیفه‌ی بزرگ به‌خاطر ضعف نفس، ترس از ضرر متوهّم یا مكروه و یا طمع در زینت‌های دنیای پست ترك شده، فساد دین و دنیا در پی آن ظاهر گردیده، بركت از میان امّت برداشته شده و ظالمان بر مردم مسلّط شده‌اند؛ و نه در زمین و نه در آسمان، یاری‌گری برایشان نبوده است. از دیگر سو، در هر عصری كه مصلِح یا عالِمی ربّانی این فریضه را اقامه كرده، امور جامعه به سوی صلاح و عزّت سوق داده شده، نشانه‌های سعادت بر مردم پدیدار گردیده و آنان طعم شیرین نعمت‌های مادّی و معنوی را چشیده‌اند
«وَ ما تَوفیقی الّا باللهِ، عَلَیهِ توكّلتُ وَ إلَیهِ اُنیبُ، وَ هُوَ حَسبی وَ نِعمَ الوَكیِل»

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. حجرات (49): 13.
2. فرقان (25): 54.
3. بقره (2): 213.
4. آل عمران (3): 103.
5. آل عمران (3): 104.
6. انعام (6): 159.
7. انفال (8): 46.
8. حجرات (49): 10.
9. التهذیب، ج 6، ص 181، ح 23؛ وسائل الشیعه، ج 16، ص 123، ح 21144. این عبارت در وسائل الشیعه چنین آمده است: «لاتَزالُ أمّتی بِخَیر ما أمِروا...».
10. اصول كافی، ج 5، ص 59، ح 14؛ وسائل الشیعه، ج 16، ص 121، ح 21138.
11. اصول كافی، ج 5، ص 55، ح 1؛ التهذیب، ج 6، ص 180، ح 21.
12. تحف العقول، ص 237.
13. تحف العقول، ص 274.
منبع: سایت معظم له





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic